Styret og verv

Styret velges av generalforsamlingen/årsmøtet som avholdes i mars hvert år. (oppdatert 03.04.25)

Rollebeskrivelser styre

Styret i HHK

Kontakt oss på mail styret@harstadhk.com eller direkte til noen i styret:

Navn og e-postTelefon
Styreleder:Annie K. SmåbackTlf:40440910
Nestleder og økonomiansvarlig:Erik TrondsenTlf:40800900
Sportslig leder senior:Stian FossheimTlf:46644060
Sportslig leder yngre:Monica LindstrømTlf:91194145
Styremedlem:Lillann Henriksen SolbergTlf:97026565
Arrangementansvarlig:Trine LysåTlf:90041324
Sponsoransvarlig:Glenn W. KristoffersenTlf:40630366
Styremedlem:Beate TandeTlf:90917400
Styremedlem:Jens HoltborgTlf:94489491
Styremedlem/ungdomsrepresentant:Andrea Elvenes HammerTlf:95750964
Varamedlem:Aline Rollness-EngenTlf: 

Utvalg

I tillegg har klubben følgende utvalg/komitéer:

  • Sportslig utvalg (ledet av sportslig leder, senior)
  • Arrangementsutvalg (ledet av arrangementsansvarlig)
  • Kontrollutvalget – ledet av Lisa Elvenes – leder TLF: 99796913
  • Valgkomité – en representant fra hvert lag, denne komitéen konstituerer seg selv, og starter opp i januar

Kraftcupen

Henvendelser angående Kraftcupen gjøres på kraftcupen@harstadhk.com

Bruk av Facebook/Spond

Alle lag har egne Facebook-grupper og spond – kontakt trener eller oppmann/lagleder om du har spiller eller spiller selv på et av lagene for å bli medlem.  Der legges det ut mye informasjon i tillegg til at det diskuteres og organiseres.

Dommeransvarlig

Klubbens dommeransvarlige er

Rollebeskrivelser:

Leder (velges for 1 år)

Lederen i klubben har ansvaret for styrets arbeid, og sørger blant annet for arbeidsfordeling, oppfølging og representerer klubben i ulike fora og arrangementer. Leder samarbeider tett med alle vervene og er medlem uten stemmerett i alle klubbens utvalg: økonomiutvalget, arrangementsutvalget, sportslig utvalg. Leder er også styremedlem i Stagneshallen AS

  • Overordnet ansvar for daglig drift
  • Innkalle til og gjennomføre styremøter
  • Delta på styremøter i Stagneshallen AS og være bindeleddet mellom styret i HHK og Stagneshallen AS
  • Føre dialog med andre klubber, regionen, sonen, Troms idrettskrets og Harstad idrettsråd.
  • Sende inn evaluering av Lam
  • Delta på møter i regi av håndballforbundet og idrettsrådet 
  • Påse at valgkomiteen starter opp innen utgangen av januar. Bindeledd mellom valgkomiteen og styret. Stille på første møte i komiteen, informere komiteen og styret etter hvert som det jobbes frem en løsning
  • Planlegge klubbens årsmøte, og påse at frister overholdes
  • Oppdatere årshjulet til klubben og følge opp ansvarlige for gjennomføring ihht plan
  • Presseansvarlig klubb
  • Klubbdugnadaansvarlig
  • Følge opp vedtak gjort på styremøter
  • Følge opp frister og prosjekter
  • Påse at vi har et positivt forhold til våre sponsorer, samt fremsnakker våre sponsorer der det faller seg naturlig. 

Nestleder (velges for 1 år)

  • Stedfortreder for leder
  • Leder av kraftcup og bindeleddet mellom styret og kraftcupkomiteen
  • Være med på planlegging og gjennomføring av Tjuvstarten sammen med sportslig leder
  • Følge opp sponsoravtalene sammen med ansvarlig styremedlem og leder

Sportslig ledelse

Sportslig har følgende arbeidsoppgaver og ansvar:

  • Ansvarlig for lag (spillere, trenere og oppmenn)
  • Spillerutvikling
  • Trenerutvikling
  • Planlegge for kommende sesonger i henhold til økonomiske rammer, kartlegge lag for seriespill og trenerbehov i god tid.
  • Ansette trenere til lag og skrive trenerkontrakter innen 3 uker fra oppstart med alle trenere, oppbevare trenerkontrakter samt ansvar for at politiattester er fremvist innen inngåelse av kontrakt. 
  • Informere trenere og lagledere om klubbens visjoner og mål, samt den rollen vi ønsker at trenere og lagledere skal ha i klubben.
  • Gjennomføre minimum 3 trenerforum i løpet av sesongen
  • Være bindeleddet mellom styret og lagene samt gi lagene aktuell informasjon
  • Ansvar for kommunikasjon mellom klubben og klubbens lag (herunder trenere, lagleder og spiller)
  • Dommerutvikling/Oppfølging av egne dommere (Dette gjøres i dag av dommeransvarlig)
  • Kontakte dommere i forkant av kamp, ca. 1 uke før, og høre at alt er ok. Dette gjelder fra 16 år og oppover. (Dette gjøres i dag av dommeransvarlig)
  • Ansvar for påmelding seriespill, reiseplanlegging og koordinering for gjennomføring av seriespill
  • Søke disp på aktuelle spillere og godkjenne overganger til og fra klubben 
  • Føre medlemslister – lage mal, innsamling og oppdatering 
  • Skrive søknader og offisielle henvendelser på vegne av klubben
  • Ansvar for koordinering og planlegging av treningstider herunder dialog og booking
  • Ansvar for oppdatering av UngFritid.no og sportslig informasjon på egen hjemmeside, herunder sportslig grunninfo(treningstider, lag ol), arrangementer og nyheter.
  • Ansvarlig for LAM søknader som går på det sportslige
  • Ansvar for terminlister, forsikring, idrettsoppgjør, KA og TA
  • Ansvar for vedlikehold av medlemmer på facebookgruppen “trener/lagleder”
  • Alltid informere styrets leder om aktuelle saker

Om ansettelse av trenere (evt. også lagledere)

Enhver ansettelse skal være i tråd med sportslig budsjett utviklet av sportslig utvalg i fornuftig tid før sesongstart. Alle seniortrenere ansettes av styret. Alle trenere for yngre lag ansettes av sportslig utvalg. Seniortrenere legges frem av sportslig leder senior. Juniortrenere legges frem av sportslig leder junior.

Om oppfølging av trenere

  • Utvikling av satsnings- og utviklingsplan sammen med sportslig utvalg og respektive trenere for deres lag.
  • Medvirkning i utvikling av treningsplaner og progresjonsmål sammen med respektive trenere.
  • I samarbeid med sportslig utvalg nedfelle overordnede sportslige mål.

Sportslig leder senior (velges for 2 år)

Sportslig leder senior har det overordnede sportslige ansvaret i klubben og har ansvaret for spiller- og trenerutvikling, ledelse og koordinering av hele den sportslige virksomheten i klubben. Ansvarsområder deles dog mellom senior og junior, og som avlastes av styremedlemmer når det kommer til ulike sportslige administrative oppgaver.

  • Ivaretar lag (inkl trenere og lagledere) fra 16 år og oppover + Harstad Funkis.
  • Ansvar for relevante kurs for aldersgruppens trenere og spillere.
  • Har ansvar for kontakt og oppfølging av trenerne ved spørsmål og utfordringer. Innsamling av oppdaterte lagslister fra sine lag.
  • Bindeledd mellom sportslig senior og styret
  • Leder sportslig utvalg og er ansvarlig for å innkalle til sportslig møte minst 2 ganger i halvåret, Styrets leder og sportslig leder yngre skal være innkalt.
  • Har ansvaret for den sportslige rammen rundt hjemmekamper. Til seniorkamper skal det skaffes dommere, sekretariat og speaker, moppere, bestemannskåring. Arrangementsansvarlig skal være informert senest mandag før kamp.
  • Ansvar for planlegging og gjennomføring av tjuvstarten

Sportslig leder junior (velges for 2 år)

  • Sportslig leder junior har ansvaret for spiller- og trenerutvikling, ledelse og koordinering av den sportslige virksomheten for de yngre lagene i klubben, sammen med sportslig leder senior.
  • Ivaretar lag (inkl trenere og lagledere) opp til 15 år.
  • Har ansvar for kontakt og oppfølging av trenerne ved spørsmål og utfordringer. Innsamling av oppdaterte lagslister fra sine lag.
  • Ansvar for relevante kurs for aldersgruppens trenere og spillere.
  • Ansvarlig for dommere, herunder ansvar for dommeransvarlig og tett kontakt med vedkommende
  • Ansvarlig for barneidretten
  • Ansvarlig for opplæring av sekreteriat
  • Nestleder i sportslig utvalg.
  • Leder av sportslig komite ved Kraftcup
  • Bindeleddet mellom sportslig junior og styret (dette kan også besørges av sportslig leder senior via sportslig utvalg).

Arrangementsansvarlig (velges for 2 år)

  • Leder av arrangementsutvalget
  • Ansvarlig for vedlikehold av medlemmer på facebookgruppen “foreldrekontakter/arrangement HHK”
  • Ansvarlig for informasjon til lagene (via foreldrekontakter) vedrørende arrangementer gjennom sesongen.
  • Påse at alle lag velger foreldrekontakt før sommerferien, eventuelt stille på foreldremøter for å få gjennomført valget
  • Ansvar for opplæring og informasjon til foreldrekontakter
  • Sørge for at arrangementspermen og prislister er oppdaterte fremfor hvert arrangement
  • Ansvar for bærekraftig drift av kiosk
  • Sette opp vaktlister, informere lag, og handle inn til alle arrangementer som hjemmekamper, turneringer, førjulsmarknaden, mix-dager, håndballskole o.l
  • Alltid informere styrets leder om aktuelle saker og innkalle leder på aktuelle møter i regi av Arrangementsutvalget
  • Følge opp foreldrekontaktene i forhold til arrangementer og få inn vaktlistene for kommende helg minimum 5 dager før arrangementet

Økonomiansvarlig (velges for 2 år)

Økonomiansvarlig har følgende ansvar og arbeidsoppgaver:

  • Ha full oversikt over klubbens økonomi
  • Sette seg inn i aktivitet i klubben med inntekter og utgifter
  • Betale regninger
  • Fakturere og følge opp innbetalinger
  • Påse at der er vekslepenger i forkant av alle arrangementer
  • Sette inn penger på bankkonto etter arrangementer
  • Påse at klubben følger vedtatt budsjett
  • Føre regnskap og ha dialog med eventuelt regnskapsfirma
  • Ansvaret for å drive inn penger etter klubbdugnader, lotteri og sokkesalg
  • Betale dommere innen 7 dager etter kamphelg.
  • Følge opp avtalene med Lotteritilsynet, Norsk Tipping, Norges Bingo og/eller andre
  • Lede økonomiutvalget, som samles ved behov og/eller for å diskutere klubbens budsjett for neste sesong
  • Lage budsjett for kommende sesong som forelegges styret minimum 20 dager før årsmøte
  • Inngå nedbetalingsplaner ved behov
  • Alltid informere styrets leder om aktuelle saker
  • Stille på styremøtene med oppdatert info til styret vedrørende den økonomiske situasjonen i klubben

Styremedlem (velges for 2 år)

  • Stille på styremøter
  • Stille på foreldremøter på vegne av styret
  • Jobbe for å skaffe dugnader til klubben
  • Delta i planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av klubbens aktiviteter og arrangementer
  • Referent, når valgt sekretær er forhindret fra å stille
  • Sponsoransvarlig: Styremedlem med overordnet ansvar for sponsorarbeid i styret. Herunder ansvar for våre sponsoravtaler, oppfølging av gjeldende avtaler, anskaffelse av nye avtaler og ansvar for at klubben følger opp sin del/lovnad i sponsorkontrakten
  • Politiattestansvarlig: Styremedlem med ansvar for politiattester (trenere og andre)

Dommerkontakt

Dommerkontakten er ansvarlig for dommerne i klubben. Dommerkontakten skal være et bindeledd mellom klubb og region og bidra til rekruttering og utvikling av dommerne.

Dommerkontakten skal ha ansvar for å etablere og vedlikeholde et stabilt og godt dommermiljø i klubben.

En del av oppgavene i løpet av sesongen er:

  • Påse at alle dommere meldes på til serien
  • Bidra til dommeroppsett i serien og kraftcupen
  • Følge opp rekruttering og dommerkurs
  • Følge opp forfall til kamper slik at vi alltid har 2 dommere på kamp
  • Stille opp på dommerkontaktmøter
  • Skrive dommerrapport etter sesongslutt
  • Sørge for at vi dekker dommerkvoten hver sesong
  • Ha dialog med sportslig leder junior
Oversikt over personvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler slik at vi kan gi deg en best mulig brukeropplevelse. Informasjon om hver informasjonskapsel lagres i nettleseren din og utfører blant annet funksjoner som å gjenkjenne deg når du kommer tilbake til nettstedet vårt.